LEZING ‘TUSSEN DAM EN DIJK’ | ARD HESSELINK

Lezing over Kunstenaars-echtpaar Brongers-Lensvelt door kleinzoon en hun relatie met Zeeland

Op zondag 26 september geeft Ard Hesselink een lezing over zijn pas verschenen boek ‘Tussen Dam en Dijk, de levens van Nell Bronger en Frits Lensvelt’. Het onderwerp van zijn lezing heeft interessante raakpunten met Zeeland.

In Zeeland werd Frits vooral bekend door zijn enscenering en kostumering van het openluchtspel ‘Middelburgs Overgang’ in 1924 en het gelijknamige bijzondere boek dat hij er twee jaar later over uitbracht. Het leven speelde zich af  in twee verschillende werelden.  Aan de ene kant in Amsterdam bij de hoofdstedelijke culturele elite en aan de andere kant tussen de boeren en de kleinstedelijke bevolking op Walcheren. Daar in de adembenemende omgeving van polder, dijk, zee en licht, tussen Veere en Vrouwenpolder, hadden zij een ‘Dijkhuis’, gekocht in 1918, waaraan vooral Lensvelt zijn hart aan had verpand. Het dijkhuis aan de Polredijk is er niet meer.

Frits Lensvelt begon als respectievelijk kostuum- en decorontwerper voor toneelvernieuwer Willem Royaards, en ontwikkelde zich vanaf de jaren 20 als grafisch, binnenhuis- en meubelontwerper en vooral ook als lichtarchitect. Nell Brongers is eveneens bekend geworden als  kostuumontwerper bij het toneel van Willem Royaards. Tussen 1912 en 1918 bracht Royaards algemeen bewonderde producties in het Amsterdamse Paleis voor Volksvlijt met grote toneelstukken van Vondel, Shakespeare en Goethe. Royaards nam Frits Lensvelt in dienst als decorontwerper en vervolgens werd de samenwerking Royaards-Lensvelt-Bronger een begrip in de theaterwereld.

Het echtpaar is weliswaar niet volledig vergeten maar is toch een herontdekking waard, zo vond hun kleinzoon Ard Hesselink in 2015, toen hij het uitgebreide archief van Lensvelt ontdekte in het Amsterdamse Allard Pierson Museum. Het leidde tot een bijzondere speurtocht en een boek dat niet alleen de vruchten van hun arbeid onder de loep neemt maar tevens tracht het creatieve leven in het interbellum tast- en zichtbaar te maken. Ook het privéleven van het echtpaar komt ruim aan bod en daarbij speelt het oeroude Dijkhuis op een eenzame zeedijk buiten Veere een hoofdrol. Tussen Amsterdam en die zeedijk speelde hun leven zich af.

De rijkelijk met beeldmateriaal uit het boek geïllustreerde lezing zal nader ingaan op de carrières van het echtpaar en hun liefde voor en vriendschappen op Walcheren. Ook ontstaansgeschiedenis en vorm van het boek komen aan bod. Het boek is binnenkort te koop in de museumshop van Museum Veere.

De lezing van Ard Hesselink vindt plaats op Zondag 26 september 16.00 uur in Museum Veere.

Kosten zijn 10,00 euro p.p.

Aanmelding verplicht, via deze link of 0118 – 50 17 44