In de krant: snoeptrommel van Museum Veere

In de krant van 20 oktober 2020 – door Emile Calon voor PZC:

Ode aan Alma laat topstukken uit de snoeptrommel van Museum Veere zien

VEERE – Een gigantische snoeptrommel. Zo noemt gastdirecteur Jacqueline van Paaschen het depot van Museum Veere. Samen met depotbeheerder Maxi Joustra stelt ze een expositie samen met topstukken zoals kleurrijke kledingstukken en schilderijen.

Jacqueline van Paaschen en Maxi Joustra zitten op de zolder van Museum Veere midden tussen de dozen. Voorzichtig maken ze er een open en laten een roodwollen mannenjack zien, in de negentiende eeuw gedragen door een Zuid-Bevelandse boer. De volgende doos bevat weer zo’n kleurrijk jack, een Walchers, nu van donkerblauw damast met bloem- en bladpatronen. En zo zijn er nog talloze dozen vol met de prachtigste en kleurrijkste kledingstukken. Allemaal ooit gedragen door Zeeuwen en in de eerste helft van de vorige eeuw verzameld door Alma Ochs-Oakes. Zij is de grondlegster van het Museum Veere. Toen Jacqueline van Paaschen eerder dit jaar aantrad als gastdirecteur trof ze op de zolder haar nalatenschap aan. Ze was stomverbaasd wat ze daar allemaal vond en al heel snel rijpte het idee een deel van die nalatenschap tentoon te stellen. Want tot haar grote verbazing was er tot nu toe weinig belangstelling voor. ,,Terwijl er echt de mooiste stukken tussen zitten.”