ZOMERAVONDCONCERT No.3 | PROGRAMMA 24 JULI 2021

6. American Patrol    |   Frank White Meacham

Bewerkingen voor beiaard:

Luc Rombouts (1b – 1c – 2 – 5), Arie Abbenes (3a), Bernard Winsemius (3b),

Jef Rottiers (3c), Philippe Beullens (6).

STADHUISCARILLON VEERE

Datum: 24 juli 2021, 19.00 – 20.00 uur

Luisterlocatie: De ingang naar de luistertuin is in de Stadhuisstraat

Concert door beiaardier Luc Rombouts, beiaardier in Leuven, Tienen en Park

Dit concert is het best te beluisteren vanuit de speciale besloten luistertuin aan de Stadhuisstraat. Hier kunt u de beiaardier live volgen op een video scherm. Omstreeks 18:50uur wordt er een korte toelichting gegeven bij het programma. De tuin is een half uur voor aanvang van het concert open. De toegang is gratis.

Dit jaar viert de beiaardwereld het 300ste geboortejaar van de Leuvense beiaardier Matthias Vanden Gheyn. Het grootste deel van de klokken van de beiaard van Veere zijn gegoten door zijn oom Peter en zijn jongere broer Andreas. Vanavond klinkt zijn 10de beiaardpreludium, gevolgd door twee klavierwerken, bewerkt voor beiaard.

Gitaarmuziek doet het bijzonder goed op beiaard, zoals kan beluisterd worden in dit romantische werkje van Tarrega. De heldere melodieën die zo eigen zijn aan de liederen van Schubert zijn ook bij uitstekend geschikt om op klokken weer te geven.

Beiaardier en componist Geert D’hollander schreef voor de inhuldiging van de Vredesbeiaard in de norbertijnenabdij van Park nabij Leuven een triptiek, gebaseerd op drie gregoriaanse melodieën die in de 16de eeuw weerklonken op klokkenspellen Averbode, Tongerlo en Middelburg.

Vanavond hoort het publiek songs van uiteenlopend karakter, maar met het gemeenschappelijk kenmerk dat ze het goed doen op beiaard.

Luc Rombouts is stadsbeiaardier van Tienen, universiteitsbeiaardier van Leuven en beiaardier van de Abdij van Park. Hij is curator van het erfgoedprogramma Beiaardcultuur Leuven. Samen met zijn collega Twan Bearda vormt hij het vierhandig beiaardduo The Bells ’Angels. Luc trad op in verschillende Europese landen, in de USA en in Canada. Aan de Koninklijke Beiaardschool ‘Jef Denyn ’te Mechelen doceert hij de vakken beiaardgeschiedenis en campanologie. In 2016 promoveerde Luc aan de Universiteit Utrecht met een dissertatie over de oorsprong van de beiaard.

In deze serie zijn er nog de volgende zomeravondconcerten:

14 augustus Jan Bezuijen, beiaardier in Goedereede

21 augustus David van der Vlies, beiaardier in Veere