Het ‘Scottish Diaspora Tapestry’ komt terug naar Veere.

Op woensdag 21 juni 2023 zullen Dr Gordon Prestoungrange MBE, initiatiefnemer Scottish Diaspora Tapestry, en Mr. Neil Wallace, Honorary Conservator of the Scottish Privileges in The Netherlands, een bezoek brengen aan Museum Veere, locatie Schotse Huizen.

Museum Veere heeft het initiatief genomen om, in overleg met de Schotse organisatie, de Veerse panelen van het Scottish Diaspora Tapestry opnieuw te borduren voor permanente tentoonstelling in Veere. De Veerse panelen maken deel uit van in totaal meer dan 300 panelen die samen het verhaal vertellen van de wereldwijde migratie van Schotten door de eeuwen heen.

In aanwezigheid van een grote groep van de oorspronkelijke borduursters, de Stichting Veere-Schotland en het Bestuur Stichting Delta Cultureel, zal samen met wethouder Ruud van Houten van de gemeente Veere het startsein worden gegeven voor dit hernieuwde project.

De nieuwe Veerse panelen zullen samen met een digitale presentatie van alle andere panelen te zien zijn in Museum Veere vanaf het voorjaar van 2024. In de tussentijd zijn de verrichtingen van de Veerse borduursters te volgen in Museum Veere. Kijk voor actuele informatie op www.museumveere.nl en op onze Facebookpagina.

Achtergrond

Tussen 2012 en 2014 borduurden honderden vrijwilligers in 35 landen mee aan de Scottish Diaspora Tapestry, een community project dat wereldwijd banden heeft versterkt en de aandacht voor de Schotse geschiedenis deed herleven. In Nederland werden in totaal twaalf panelen geborduurd door teams in Veere, Rotterdam en Leiden.

Het totale tapijt bereikte een lengte van meer dan 300 panelen; ruim 150 meter lang. Na de première tentoonstelling in Veere in de zomer van 2015, ging het tapijt op tournée langs diverse deelnemende landen om uiteindelijk terug te keren naar Schotland. Nog steeds wordt het gehele tapijt of delen daarvan getoond bij diverse gelegenheden.