Blog 1 – Verlangen naar Veere?

Iedere Walchenaar of Zeeuw kent het stadje Veere. Dat geldt voor heel veel bezoekers van buiten Zeeland ook. Want als je Zeeland voor de eerste keer bezoekt, dan hoor je dikwijls de vraag: ben je al in Veere geweest? Het is dan ook niet zo verrassend dat Veere op jaarbasis meer dan een miljoen bezoekers ontvangt.

En als je dan een keer in Veere geweest bent, dan kom je zeker weer terug. Voor de sfeervolle monumentale bouwwerken, de winkeltjes in pittoreske straatjes, de Grote Kerk, de ranke stadhuistoren en het carillon, de tentoonstellingen en de verhalen in Museum Veere, de prachtige terrassen aan het water, het uitzicht op het Veerse Meer of de gevels van de bouwwerken. Dat telkens weer terug willen keren, noemen we het ‘Verlangen naar Veere’. Verlangen staat voor een heftige behoefte hebben aan……Veere!!!

In het project ‘Verlangen naar Veere’ hebben Museum Veere en de stichting Smaek van Zeêland zich geconcentreerd op de zintuigen die dat ‘Verlangen naar Veere’ verder kunnen invullen, aanwakkeren en intensiveren. Welke geluiden zijn er karakteristiek voor Veere? Of ben je meer van de stiltewandelingen bij de Veerse Kreek? Waar droomde Japi, Nescio’s uitvreter van als hij op de Grote Kerk van Veere zat? Of schilder je mee op de schildersdag in mei?  Welke geuren horen bij een zomerse dag in Veere? Ruik het bouquet in het wijnglas of proef het zeewier om er een haiku over te schrijven.

Het is allemaal mogelijk dit voorjaar in het Museum, voldoende redenen om te verlangen naar…………Veere.