Joost Bakker geridderd

Bijzonder nieuws! Vrijdagochtend 24 april vernamen we tot onze grote vreugde dat onze gastconservator Joost Bakker is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Joost kreeg zijn ridderorde voor zijn vele werk voor Museum Veere, als conservator, vrijwilliger én bestuurslid. Hij heeft veel gepubliceerd en lezingen gehouden over de kunstenaars en hun werk in Zeeland. Daarnaast heeft hij veel werk gedaan voor Marie Tak van Poortvliet Museum, de badminton sportvereniging Marathon, het Polderhuismuseum, het muZEEum, Stichting Behoud Hoogaars, Stichting Catharinakerk Zoutelande en Probus Scaldis.

Joost Bakker heeft zijn ridderorde gekregen voor zijn vele werk, onder andere voor Museum Veere. Daarnaast heeft hij veel werk gedaan voor museum Marie Tak van Poortvliet, badminton sportvereniging Marathon, het Polderhuismuseum, het muZEEum, Stichting Behoud Hoogaars, Sint Catharinakerk Zoutelande en Probus Scaldis.

Al sinds de jaren ’90 is Joost Bakker als vrijwilliger betrokken bij de Stichting Delta Cultureel en Museum Veere. Hij zet zich met hart en ziel in voor het culturele erfgoed van Veere, met name de Veerse kunstenaarskolonie. De boeiende manier waarop Joost weet te exposeren, schrijven en vertellen zorgt ervoor dat de nalatenschap van de Veerse kunstenaarskolonie niet vergeten wordt en doorgegeven kan worden aan de volgende generaties.

Door het werk in zijn eigen galerie én zijn grote netwerk in de Zeeuwse kunstenaarskringen weet hij telkens weer kunstenaars te motiveren hun actuele werk te exposeren in Museum Veere en daarmee vele kunstliefhebbers naar ons museum te halen. In totaal zijn er door de jaren heen meer dan twintig tentoonstellingen door Joost georganiseerd in Museum Veere.

Naast het inrichten en organiseren van exposities, kan Museum Veere ook rekenen op de expertise van Joost voor advies bij de acceptatie van schenkingen, bij het conserveren van schilderijen, restauratie of documentatie.

In de jaren dat Joost betrokken is bij ons museum heeft hij zich altijd met heel veel kennis en energie ingezet, waarvoor wij hem bijzonder dankbaar zijn. Joost Bakker is van onmisbare waarde voor Museum Veere, deze ridderorde is dan ook een fantastische erkenning!