Van 7 oktober 2017 tot en met zondag 6 mei 2018 is in Museum Veere de tentoonstelling ‘Antoine Mes 90’ te zien.
Negentig jaar geleden, op 10 september 1927, werd de veelzijdige kunstenaar Antoine Mes geboren in Middelburg. Ter gelegenheid van zijn verjaardag heeft Museum Veere een overzichtstentoonstelling van zijn werk.
Het is 1944, Walcheren is net bevrijd. Antoine Mes begint zijn werkzame leven op een architectenbureau in zijn woonplaats Middelburg. Hier wordt hij aanvankelijk opgeleid tot bouwkundig tekenaar. In 1949 kiest hij voor het kunstenaarschap en volgt hij de lerarenopleiding aan de Kunstacademie in Tilburg. In 1955 werkt hij in Moergestel op het atelier voor monumentale kunst van Jan Dijker (1913-1993). In hetzelfde jaar vervolgt hij zijn opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam op de afdeling Monumentale Kunsten. In 1961 voltooit hij deze studie en keert hij terug naar zijn geboortestad Middelburg.
In de loop der jaren ontwikkelt hij zijn stijl, zoekt hij naar de ideale vormen en kleuren en verwerft hij naam en faam met zijn veelzijdige oeuvre. Anno 2017 is hij bekend als monumentalist, als kunstenaar van het ‘platte vlak’ en vooral als vrij kunstenaar.
Monumentalist
Van 1961 tot 1985 richt Antoine Mes zich op monumentaal werk. Voor het gebouw van Provinciale Staten in Middelburg en het stadhuis in Breskens maakte hij kleurrijke glas-in-lood ramen. Een Vlissingse school werd gedecoreerd met een groot wandmozaïek en het Amsterdamse metrostation Gaasperplas werd door hem monumentaal vormgegeven met ogenschijnlijk vergeten koffers, tassen en plunjezakken van baksteen. Door sloop en herinrichting van gebouwen is veel van zijn werk in de loop der tijd verplaatst of helemaal verdwenen.
In het Stadhuis draait een diapresentatie waarin zijn monumentale werk en werk uit zijn academie- en beginperiode (zestiger jaren) weer helemaal tot leven komt.
Vrij kunstenaar
Als er in een periode minder opdrachten voor monumentaal werk zijn, richt Antoine Mes zich op tekenen en schilderen. Hij zoekt zijn inspiratie in Zeeland maar ook in het buitenland. Langzaam ontstaat er een wisselwerking tussen zijn vrije werk en monumentale opdrachten en dringt de monumentale stijl door in zijn schilderwerk. De motieven zijn bijvoorbeeld groot, ontdaan van alles dat afleidt van de hoofdzaak.
Zijn werken missen dieptewerking. Een schilderij is voor Antoine Mes een verticaal vlak, bedekt met lijnen en kleurvlakken. Bekend zijn zijn Zeeuwse landschappen die vanaf 1991 onderwerp van zijn schilderijen worden. Ze tonen zijn kijk op het landschap: stugge Zeeuwse klei, waarin voeten verankerd staan. Ze tonen zijn waarneming. Hij gebruikt de karakteristieke beeldelementen die voor hem het Zeeuwse land bepalen. De weidsheid van een akker met als begrenzing de graskanten en randen of aangrenzende andere akkers of een sloot. Een dijk of een duin als afsluiting naar de horizon al of niet met een bomenrij. Een boerderij, soms omgeven door bomen.
De kleuren van de seizoenen spelen een rol. De laatste jaren is de indeling en ordening van akkerpercelen voor landbouwgebruik een thema. Het levert interessante composities op. Het vrije werk van Antoine Mes ziet u in de twee grote expositieruimten in de Schotse Huizen. In het Stadhuis hangt zijn vroege vrije werk, hier kunt u ook kijken naar een interview met Antoine Mes.
Meer lezen? Kunstcriticus Nico Out schreef een essay over het werk van Antoine Mes naar aanleiding van onze tentoonstelling.