10 september Open Monumentendag

Logo-OMDZaterdag 10 september is het Open monumentendag. Museum Veere heeft een speciaal programma. De twee monumenten waarin het museum is gevestigd: het Stadhuis en de Schotse Huizen zijn deze dag met 50% korting te bezoeken, bezoekers betalen maar 2,50 euro (kinderen tot en met 12 jaar en Museumkaarthouders gratis). Om 14.00 uur start een speciale stadswandeling die niet alleen langs de monumenten in de stad voert, maar ook een kijkje achter de schermen van het museum biedt. Deelnemers woorden meegenomen naar de oude archiefkasten waarin nog stapels oude documenten zijn opgeslagen en naar de kelder onder het stadhuis met de oude gevangenis. Deelname kost €5,- en is inclusief een bezoek aan het museum.

beeldenzaal Museum De Schotse HuizenIconen en symbolen

Het thema van de Open monumentendag is dit jaar ‘Iconen en symbolen’. Dat past prima bij het Museum Veere waar de twee markante monumenten De Schotse Huizen en het Stadhuis samenkomen. De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in restauratie en de inrichting van beide panden. Iconen uit de Middeleeuwen en uit de recente geschiedenis, staan er vandaag de dag in het middelpunt van de belangstelling.

De heren en vrouwen van Veere bijvoorbeeld. Zij brachten handel en daarmee welvaart naar de stad. De zeven beelden die eeuwenlang op de rijkversierde gevel van het stadhuis pronkten, houden de herinnering aan hen levend. Om deze beelden te behoeden voor verdere aantasting door de elementen, staan ze anno 2016 mooi uitgelicht in de beeldenzaal. Het museum vertelt daarbij hun verhaal. De Engelse Alma Oakes is een recenter icoon. Haar huis, haar collecties en verzamelingen vormden halverwege de 20e eeuw de basis voor het museum. Sinds dit voorjaar leidt Alma bezoekers virtueel rond in haar woning en langs haar voorliefdes: kunst, porselein en streekdrachten. Ze vertelt onder andere het verhaal van de Veerse kunstenaarskolonie en toont de Walcherse dracht en de prachtige accessoires die daarbij horen.

In het stadhuis pronkt de verguld zilveren beker van Maximiliaan van Bourgondië. Hij schonk dit symbool van de stad in 1571 aan Veere met restricties: alleen de Markies van Veere mag uit de beker drinken. Sinds 2013 is dat Koning Willem-Alexander.