Lucie van Dam van Isselt

Lucie van Dam van Isselt, een markante Veerse Joffer.

Deze tentoonstelling was van 12 juni t/m 7 november 2021 in Museum Veere te zien. In dat jaar was het precies 150 jaar geleden dat Lucie werd geboren, een goede aanleiding voor een overzichtstentoonstelling in haar geliefde Veere. Ook al is de drukbezochte tentoonstelling afgelopen, via de virtual tour onderaan deze pagina is deze alsnog te bezoeken!

Met dank aan de vele eigenaren die voor deze tentoonstelling hun schilderij(en) ter beschikking hebben gesteld. Tenzij anders aangegeven komen alle 125 tentoongestelde werken en voorwerpen uit particuliere collecties. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling is een catalogus verschenen bij Uitgeverij WBOOKS.

Lucie van Dam van Isselt was een intrigerende persoonlijkheid, had een rijk actief en sociaal leven, maar kreeg ook te maken met tegenslag en verdriet. Ze was een bijzonder moedige vrouw, onverwoestbaar.

Lucie laat een enorm oeuvre olieverfschilderijen, aquarellen, tekeningen en etsen na. Vooral stillevens, maar ook portretten, stadsgezichten en een enkel landschap. Zij zou zich ontwikkelen tot een van Nederlands beste (bloem) stillevenschilderessen en werd bekend om het gebruik van de vele witten in haar stillevens en haar ‘kleine’ werk als bloemschilderes. Een regelmatig terugkerend onderwerp zijn ‘meizoentjes’ die vrijwel jaarlijks in olieverf of aquarel werden geportretteerd.

De Stichting Lucie van Dam van Isselt, opgericht in 2016, heeft vele honderden werken digitaal bijeengebracht. Meerdere Nederlandse musea, waaronder het Rijksmuseum Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam en het Kunstmuseum Den Haag, hebben werk van haar in bezit.

Virtual Tour