100 jaar Veere in grafiek

Grafiek is aan het einde van de negentiende eeuw tot medio twintigste eeuw immens populair. Het was een geaccepteerde kunstvorm en voor iedereen betaalbaar. Ter verfraaiing van eigen huis en haard werden met name etsen en litho’s aangeschaft. Het is dus niet zo gek dat er veel grafiek werd gemaakt, ook in Veere, of misschien juist in Veere? De productie was opvallend hoog, zeker wanneer je deze vergelijkt met die in het nabijgelegen Domburg.

Een aantal Veeristen nam hun talent als graficus mee naar Veere, anderen ontwikkelden zich verder in grafische technieken -wellicht geïnspireerd door de andere aanwezige grafici.

De interesse voor grafische kunst is sinds de jaren 1950 flink afgenomen, de prachtigste verfijnde werken liggen vaak ongezien in depot.

Met de tentoonstelling 100 jaar Veere in grafiek geeft Museum Veere een herwaardering aan deze kunstvorm. Met als belangrijkste Veerse kunstenaars:

Walter Vaes vestigt zich in 1914 in Veere, de Antwerpse schilder was gevlucht voor het geweld van WOI. In Veere ontwikkelt hij zich tot een vakkundig etser. In zijn werk wordt Veere van meestal in ragfijne rake lijnen neergezet, soms op een piepklein formaat, van slechts enkele vierkante centimeters.

Dirk van Gelder is misschien wel de grootste graficus die Nederland gekend heeft. Als vijftienjarige jongen wordt hij opgemerkt door de schilder Jan Toorop. In maken van houtgravures zou hij uiteindelijk excelleren, een techniek waarin hij kon spelen met licht en donker en zijn liefde voor Veere en de natuur tot uitdrukking kon brengen. Het sluiten van het Veerse Gat was voor hem reden om Veere te verlaten.

Rudolf Schönberg wordt in Brussel opgeleid als graficus. Veere zag hij als een groot openluchtmuseum.  Hij was een zeer begenadigd tekenaar en graficus , die tientallen etsen van Veere, de hoogaarzen en inwoners maakte. Hij was niet snel tevreden met het resultaat, van veel van zijn etsen bestaat een 3e of 4e staat en soms zelfs meer….

Louis Heymans vestigt zich in 1921 als tekenleraar en kunstenaar in Middelburg. Hij heeft veel betekend voor de kunst in Zeeland. Hij ontwikkelt zich verder als graficus en maakt er etsen en litho’s met zijn geliefde Veere als onderwerp.

Wim Vaarzon Morel jr. is vooral bekend als tekenaar en aquarellist. Als tiener woont hij tijdelijk in Veere. Veere is als een groot atelier voor hem, met de vissers, boeren en dijken als inspiratiebron. Deed het sluiten van het Veerse Gat Van Gelder Veere verlaten, het was voor Vaarzon Morel reden om weer terug te komen. Hij kreeg de opdracht de werkzaamheden ervan in beeld te brengen. Het resulteert in sterk tot de verbeelding sprekende momentopnamen van de aanleg van de Veerse Gatdam.

Aan de hand van meer dan tachtig werken laat deze expositie zien wat er in Veere tijdens de twintigste eeuw aan grafische kunst is vervaardigd.

100 jaar Veere in grafiek is te zien van 10 juni 2023 t/m 1 april 2024 in Museum Veere