Maurice Seghers’ Ode aan de Vlaamse kust

Van 24 maart tot en met 14 augustus in de Schotse Huizen van Museum Veere te zien: de tentoonstelling ‘Ode aan de Vlaamse kust’, met werken van de Vlaamse zeeschilder Maurice Seghers.

Nieuwpoort langs de kade

De Antwerpse zeeschilder M.H.L. (Maurice) Seghers (1883-1959) werd geboren in een kunstzinnige familie. In tegenstelling tot zijn vader de scheepsbevrachter/zeeschilder Henri Seghers jr. (1848-1919) mocht hij naar de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Vanaf 1892 brengt hij samen met zijn ouders de zomers door in de familievilla ‘De Schuit’ in het toen nog dorpse Knokke. Hier maakt hij kennis met de plaatselijke visserij.

Thuisvarende Oostendse vissersschepen gouache

Thuisvarende Oostendse vissersschepen

De Heistse en Blankenbergse schuiten landden er nog dagelijks op het strand. Na zijn opleiding aan de Antwerpse academie verblijft hij vanaf 1908 regelmatig in Nieuwpoort. De hele Vlaamse kust oefent een grote aantrekkingskracht op de jonge Seghers uit. Hij vond veel inspiratie in de havens van Oostende en Zeebrugge met zijn dagelijks in- en uitvarende vissersschepen.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog verblijft hij in ZW-Engeland, in Barnstaple aan de monding van de rivier Taw. Direct na de oorlog woont hij eerst met zijn vrouw Bertha De Bom en dochter Louisa in Antwerpen, om in 1920 naar Oostende te verhuizen. In 1932 vestigt hij zich weer in Antwerpen/Berchem, waar hij tot aan zijn dood in 1959 zal blijven wonen.

Haven van Nieuwpoort olieverf op doek 1910

Haven van Nieuwpoort

Hij ontplooit zich tot een begaafd impressionistisch realist, schilderend in een fors handschrift met een helder zuidelijk coloriet. Behalve als schilder van olieverven, gouaches en aquarellen was hij werkzaam als documentair tekenaar en etser van de langzaam maar zeker verdwijnende beroepszeilvaart. Daarnaast was hij een uitstekend scheepsmodelbouwer en in 1952 nauw betrokken bij de oprichting van het Nationaal Scheepvaartmuseum te Antwerpen.

Dit bracht hem in contact met de conservator van het nieuwe Nationaal Scheepvaartmuseum de heer Jules Van Beylen (1918-2000), in wie hij een waardige opvolger als scheepsmodel-bouwer vond. Zij zouden levenslang bevriend blijven. Van Beylen bracht tijdens zijn leven een belangrijke collectie van het werk van Maurice Seghers en van zijn vader Henri bijeen. Een gedeelte hiervan is tijdens deze expositie te koop.